De schilder, beeldhouwer en kosmopoliet Max Ernst (1891-1976) wees ooit het ereburgerschap van de stad Brühl af omdat het "onverenigbaar was met zijn gedachten, handelingen en gedrag". Grote delen van zijn artistieke nalatenschap keerden echter terug naar zijn geboortestad in het Rijnland. In 2005 opende het Max Ernst Museum in het voormalige "Brühl Paviljoen". Naast enkele van zijn vroege schilderijen herbergt het bijna zijn gehele grafische werk en 70 sculpturen van de dadaïstische en surrealistische kunstenaar, die voornamelijk in Frankrijk en de VS werkte.
Max Ernst was waarschijnlijk een van de meest creatieve en fantasierijke kunstenaars van de 20e eeuw. In zijn zoektocht naar steeds nieuwe uitdrukkingsvormen voorbij de conventie en de "regel van de logica", ontwikkelde hij technieken die ruimte boden voor denkspelletjes, associaties en dromen. Zo creëerde hij bizarre figuren, poëtische landschappen en fantastische composities waaraan de kijker niet kan ontsnappen. Samen met Hans Arp richtte hij al in 1919 in Keulen de Dada-beweging op, verhuisde twee jaar later naar Parijs en verwierf wereldfaam als medeoprichter van de surrealistische beweging.
Het Max Ernst Museum van de LVR in Brühl is het enige museum ter wereld dat kan terugkijken op ongeveer zeventig jaar werk van deze uitzonderlijke kunstenaar. Niet ver van kasteel Augustusburg, waar in 1951 de grootste overzichtstentoonstelling tot nu toe te zien was, werd in 2005 het Max Ernst Museum geopend in het voormalige "Brühl Paviljoen". Het neoklassieke gebouw met drie vleugels uit de 19e eeuw was ooit een populaire bestemming voor uitstapjes, die Max Ernst in zijn jeugd ook graag bezocht. Een centraal glazen paviljoen en een "zwevend" entreeplateau werden toegevoegd voor het museum, dat bijna alle grafische werken van Max Ernst in de Schneppenheim Collectie huisvest.
Naast de grafische werken omvat de permanente tentoonstelling van het LVR Museum ook 70 sculpturen gemaakt van alledaagse voorwerpen zoals eierdozen, draadspoelen en draden, evenals een unieke verzameling van meer dan 700 fotografische documenten van de kunstenaar. Tot slot bieden 36 "D-schilderijen", allemaal verjaardags- en liefdesgeschenken aan zijn vrouw, de kunstenares Dorothea Tanning, een kijkje in de ziel van Max Ernst.
Het Max Ernst Museum in Brühl ziet zichzelf echter niet alleen als een museale tentoonstellingsruimte, maar ook als een "fantasielaboratorium". Sinds 2012 kunnen bezoekers technieken als frottage en collage zelf uitproberen en hun eigen creativiteit ontdekken in het geboortehuis van de kunstenaar, een gebouw uit 1885 in laat classicistische stijl, maar ook in een met licht overgoten uitbreiding. Alles in de geest van het grote voorbeeld.